Let Mad Til Diabetes

Som diabetiker gælder alle de samme anbefalinger for maden som for almindelige personer, nemlig at spise groft, fiberrigt og masser af grønt og frugt. Desuden bør indtagelsen af sukker, alkohol og mættet fedt begrænses. Det kan lyde let, men ser man på hylderne i supermarkedet finder man hurtigt ud af at det ikke er ud fra de retningslinjer de har lavet varerne.

Vores mad består af fedt, protein og kulhydrat, hvor det kun er kulhydraterne der påvirker blodsukkeret. For diabetikere er det derfor vigtigt at få de rette kulhydrater og en mængder der giver kroppen den energi den har behov for. Man siger at kroppen har behov for mindst 130 gram kulhydrater om dagen for at fungere, og at under 65% af den energi man indtager bør komme fra kulhydrater. Kulhydraterne kan være alt fra stivelse til sukker eller kostfibre og kommer altså fra mange kilder der ikke alle kun handler om direkte at spise sukker.

Det handler altså overordnet om at få et stabilt blodsukker og det kan man få ved at vælge kulhydrater der langsomt nedbrydes. De største syndere er stivelse og nogle sukkerarter, hvor kostfibre er de langsomste til at nedbrydes.

 

Køb de rette ting

En af de måder du kan gøre det lettere for dig selv er at købe de rette råvarer. Når du ikke har de usunde varer stående vil det også være lettere at vælge det sunde alternativ. En af mulighederne er at få leveret måltider til døren i de såkaldte måltidskasser. En anden mulighed er at lave en indkøbsliste som du slavisk følger uden at vælge andet på hylderne i supermarkedet.

Det kan være svært selvom du måske ikke altid sparer tid på at få leveret varerne til døren, så er det altså lettere at fravælge det gode tilbud hjemme fra sofaen end når det står 30cm fra din næse. Vil du hellere selv udvælge dine råvarer er Nemlig.com også en god mulighed.

 

Lav en madplan

Når du laver en madplan er det lettere at købe ind til flere dage af gangen og undgå de dårlige vaner når du er ude at handle. Samtidig kan du planlægge maden så det passer sammen med hvad du ellers spiser igennem dagen så dit blodsukker holdes stabilt. Det er en svær øvelse, men når du mestrer den bliver du glad for det.

Der findes online mange forskelige madplaner, men her er en række tips til ting der kan hjælpe dig som diabetiker.

  • Spis nødder eller mandler, gerne en lille håndfuld om dagen.
  • Spis mange grøntsager, gerne dem med mange fibre som rodfrugter og kål.
  • Vælg parboiled ris da de er skyllet og indeholder mindre stivelse.
  • Spis bulgur frem for pasta
  • Vælg en dressing til salaten med olie-edikke frem for den fede

Listen kunne fortsætte, men det drejer sig om at du stille og roligt begynder at tage valg der passer med din sygdom, så det til sidst føles naturligt og ikke som en byrde at leve med diabetes.

Copyright Hjertet i Centrum 2017
Shale theme by Siteturner